2/9/16

Μια διαβούλευση για το κόστος υπηρεσιών ύδατος με πολλά… απόνερα

Έληξε χθες (1η Σεπτέμβρη) η ‘δημόσια διαβούλευση’ εξπρές του υπ. Περιβάλλοντος αναφορικά με την έγκριση γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης των υπηρεσιών ύδατος, για ολόκληρη τη χώρα…
Στην υπουργική Απόφαση –για την οποία ουσιαστικά καλείται η δημόσια διαβούλευση- αν κανείς κάνει μια πιο προσεκτική ανάγνωση προβλέπονται πολλά… πικάντικα αναφορικά με το μέλλον των ελληνικών νερών, την τιμολόγηση του Κοινωνικού αυτού Αγαθού, αλλά και τη μελλοντική διαχείρισή του.
Η συγκεκριμένη υπουργική απόφαση ενδιαφέρει ιδιαιτέρως περιοχές σαν τη Δωρίδα. Γιατί μεταξύ άλλων, σε αυτήν περιλαμβάνεται «η ρύθμιση του περιβαλλοντικού κόστους και του κόστους πόρου ως εγγύηση της βιώσιμης χρήσης των υδατικών πόρων»…Αυταπόδεικτα λοιπόν η περιοχή μας θα έπρεπε να είχε κάποια συμμετοχή στη διαβούλευση… To ΔΩΡΙΣ Radical επικοινώνησε με τους τοπικούς φορείς, προκειμένου να διευκρινιστεί εάν υπήρξε συμμετοχή. Από ότι προκύπτει, γραπτές προτάσεις για το θέμα με αιχμές για:
-μεταφορά ποσοστού περιβαλλοντικού οφέλους στους ΟΤΑ
- τέλη άρδευσης για την περιοχή του Ελαιώνα Άμφισσας
- ανταποδοτικά μέτρα για τα έργα της ΕΥΔΑΠ, αλλά και πρόβλεψη για τέλος από τη χρήση του Μόρνου
Υποβλήθηκαν μόνον από την κα Αφροδίτη Παπαθανάση. Ο Δήμος Δωρίδας, όπως μας εξηγήθηκε δια στόματος του δημάρχου «δεν άνοιξε και αυτήν την πόρτα, καθώς το θέμα του αιτήματος των αντισταθμιστικών του Μόρνου, βρίσκεται σε προχωρημένο σημείο συνομιλιών με το υπ. Εσωτερικών, στην υπουργική απόφαση που αναμένεται για τα οικονομικά των Δήμων», ενώ συνεργάτες του βουλευτή της περιοχής μας Η. Κωστοπαναγιώτου μας ενημέρωσαν ότι ο βουλευτής είχε γνώση της διαδικασίας, αλλά παρενέβην σε αυτή μόνον προφορικά (!...το θαυμαστικό δικό μας).

Τι περιλαμβάνει η ΚΥΑ που τέθηκε σε διαβούλευση.
Ας δούμε όμως τι περιλαμβάνει αυτή η υπουργική απόφαση που τέθηκε σε διαβούλευση. Το θέμα της όπως αναγράφεται τυπικά είναι:  «Έγκριση γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος. Μέθοδος και διαδικασίες για την ανάκτηση κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του», το οποίο θεσπίζει τους γενικούς κανόνες κοστολόγησης και τιμολόγησης των υπηρεσιών ύδατος, σύμφωνα με το άρθρο 12 του ν. 3199/2003 όπως ισχύει και το άρθρο 8 σε συνδυασμό με το άρθρο 12 του Π.Δ. 51/2007.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου, το σχέδιο:
* Ενσωματώνει τις απαιτήσεις της οδηγίας 2000/60/ΕΚ.
* Καλύπτει όλες τις χρήσεις ύδατος και όλους τους παρόχους υπηρεσιών ύδατος.
* Ανακτά το κόστος υπηρεσιών ύδατος ευέλικτα και σταδιακά ως εργαλείο εξοικονόμησης της κατανάλωσης ύδατος.
* Περιλαμβάνει το περιβαλλοντικό κόστος και το κόστος πόρου (περιβαλλοντικό τέλος) ως εγγύηση της βιώσιμης χρήσης των υδατικών πόρων.
* Ανταποδίδει το εισπραττόμενο περιβαλλοντικό τέλος μέσω του πράσινου ταμείου.
* Τιμολογεί το νερό με ευέλικτο χρονικά και δίκαιο κοινωνικά τρόπο, προβλέποντας κλιμακωτό τιμολόγιο.
* Αντιμετωπίζει το νερό ως κοινωνικό αγαθό, με ιδιαίτερη φροντίδα των κοινωνικά ευπαθών ομάδων του πληθυσμού.
* Περιλαμβάνει μέτρα συνεχούς παρακολούθησης και σταδιακής βελτίωσης των υπηρεσιών ύδατος προς το κοινωνικό συμφέρον.
Έχει… απόνερα η ΚΥΑ για τα νερά
Αναζητώντας τις άκρες του νήματος για το συγκεκριμένο θέμα, το ΔΩΡΙΣ Radical επικοινώνησε με ένα από τα πιο δυναμικά κινήματα πολιτών αναφορικά με την χρήση του νερού ως Κοινωνικό Αγαθό, την Πρωτοβουλία ‘Σώστε το Νερό’, οι οποίοι όχι μόνον ήταν γνώστες του θέματος, αλλά μας ώθησαν σε μια δεύτερη ανάγνωση της ΚΥΑ, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για τους κατοίκους των περιοχών, στις οποίες υπάρχουν φυσικές πηγές, όπως η δική μας.

Οι ίδιοι λοιπόν, αμφισβητούν το εάν η διαδικασία που ακολουθήθηκε από το υπ. Περιβάλλοντος μπορεί να  χαρακτηριστεί δημόσια διαβούλευση καθώς όπως μας λένε «δόθηκε περιθώριο λιγότερο από δύο εβδομάδες και μάλιστα ο κόσμος, οι φορείς, κλήθηκαν να υποβάλλουν προτάσεις σε e-mail υπηρεσιακών παραγόντων», επισημαίνοντας ότι αυτό από μόνο του κάνει τη διαδικασία διαβλητή, που δεν έχει καμία ιδιότητα ισηγορίας και διαφάνειας.

Τα… απόνερα που αναφέραμε στον τίτλο μπορείτε να τα διαβάσετε και αναλυτικά στην επιστολή που έστειλε η πρωτοβουλία ‘Σώστε το Νερό’ στην διαδικασία διαβούλευσης, εδώ , αλλά ενδεικτικά θα αναφέρουμε ότι διαβάζοντας την ΚΥΑ δύο φορές, μας προβληματίζει δεόντως η ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2000/60/ΕΚ, καθώς σε αυτήν ορίζεται επακριβώς πως «τα κράτη οφείλουν να συνυπολογίζουν (όπως αναλύεται στο 2ο άρθρο της προς «διαβούλευση» ΥΑ) το Χρηματοοικονομικό κόστος, το Περιβαλλοντικό κόστος και το Κόστος Πόρου.


Έτσι, σιγά-σιγά γίνεται αντιληπτό ότι αυτό που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, όχι μόνον δεν είναι αν μια περιοχή σαν τη Δωρίδα που έχει φυσικούς πόρους, θα μπορεί να διεκδικήσει όντως για τον εαυτό της και την αναβάθμιση των οικονομικών πόρων της, αντισταθμιστικό όφελος για την χρήση των νερών της, αλλά οι κάτοικοί της θα κληθούν να πληρώσουν και από πάνω για το έργο της υπηρεσίας παροχής ύδατος (σ.σ. δεν διευκρινίζεται εδώ αν μιλάμε για την δημόσια ΕΥΔΑΠ ή οποιαδήποτε ιδιωτική εταιρεία προκύψει στο μέλλον), εάν η οικονομική αποτίμηση του κόστους για όλα τα έργα, τις υποδομές και τις διαδικασίες που είναι απαραίτητες για τις υπηρεσίες παροχής ύδατος, κρίνονται πχ. Υψηλού χρηματοοικονομικού κόστους».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου