Παρελθόν φαίνεται ότι θα αποτελεί στο άμεσο
μέλλον η αρμοδιότητα χορήγησης αδειών λειτουργίας των καταστημάτων υγειονομικού
ενδιαφέροντος από τους δήμους. Πλέον, όποιος θέλει να ανοίξει μπαρ, καφετέρια ή
εστιατόριο θα το κάνει με μια υπεύθυνη δήλωση στο υπουργείο Ανάπτυξης, ενώ ο
δήμος θα είναι υποχρεωμένος να γνωμοδοτήσει σχετικά με το αν επιτρέπεται η
λειτουργία του βάσει των χρήσεων γης που υφίστανται σε κάθε περιοχή.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο που προωθεί το υπουργείο Ανάπτυξης, και το οποίο παρακάμπτει τις
δημοτικές αρχές, καταργείται η άδεια μουσικής, καθώς και η έγκριση από την
Πυροσβεστική. Ελέγχους θα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος θα μπορούν να
κάνουν η ΕΛΑΣ για ηχορύπανση, η υγειονομική υπηρεσία, που είναι υποστελεχωμένη,
για τα δικά της θέματα και η δημοτική αστυνομία για τα τραπεζοκαθίσματα, η
οποία δεν υπάρχει σε όλους τους δήμους.
Αρκετοί δήμοι έχουν ήδη αντιδράσει στο
νομοσχέδιο, επισημαίνοντας ότι στον «βωμό» της επιχειρηματικότητας θυσιάζεται η
εικόνα της πόλης, χωρίς ο κάθε δήμαρχος να μπορεί να επέμβει για να την
προστατέψει απέναντι στον κάθε ασυνείδητο επιχειρηματία.
Αναλυτικότερα, υπάρχουν 5 άρθρα στο
νομοσχέδιο που θα προκαλέσουν προβλήματα. Ειδικότερα:
Άρθρο 15 – Ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα
Παρατηρείται ένας συγκεντρωτισμός στον μηχανισμό ελέγχου, με αποτέλεσμα οι δήμοι να εξαρτώνται για την άσκηση της ελεγκτικής τους αρμοδιότητας από τη λειτουργία του κεντρικού συστήματος και την προτυποποίηση διαδικασιών και εγγράφων που γίνονται από την κεντρική υπηρεσία.
Παρατηρείται ένας συγκεντρωτισμός στον μηχανισμό ελέγχου, με αποτέλεσμα οι δήμοι να εξαρτώνται για την άσκηση της ελεγκτικής τους αρμοδιότητας από τη λειτουργία του κεντρικού συστήματος και την προτυποποίηση διαδικασιών και εγγράφων που γίνονται από την κεντρική υπηρεσία.
Άρθρο 16 – Κυρώσεις
Οι κυρώσεις που σχετίζονται με την παράβαση γνωστοποίησης είτε της έναρξης λειτουργίας ενός καταστήματος είτε της μεταβολής των στοιχείων του είναι χρηματικές. Δεν μπορούν να οδηγήσουν στη διακοπή της λειτουργίας του. Επομένως, δεν υπάρχει σοβαρό αντικίνητρο για κάποιον επιχειρηματία να ξεκινήσει μια δραστηριότητα χωρίς γνωστοποίηση, χωρίς υποτυπώδη έλεγχο της νομιμότητάς της. Ένα τέτοιο καθεστώς θα έχει και άλλες δύο συνέπειες. Η πρώτη είναι ότι θα μπορούν να γίνονται «αρπαχτές», δηλαδή επιχειρήσεις που θα ξεκινούν και θα σταματούν τη λειτουργία τους χωρίς ποτέ να ελεγχθούν, με σκοπό ένα πρόσκαιρο κέδρος. Η δεύτερη είναι ότι θα συστήνονται επιχειρήσεις με χρήση παρένθετων προσώπων, τα οποία δεν θα έχουν ατομική περιουσία, ώστε οι συνέπειες ενός διοικητικού προστίμου να είναι ουσιαστικά μηδαμινές γι’ αυτούς. Θα επεκταθεί, δηλαδή, η πρακτική του «αυτοφωράκια» εκτός από τις ποινικές και στις διοικητικές υποθέσεις.
Οι κυρώσεις που σχετίζονται με την παράβαση γνωστοποίησης είτε της έναρξης λειτουργίας ενός καταστήματος είτε της μεταβολής των στοιχείων του είναι χρηματικές. Δεν μπορούν να οδηγήσουν στη διακοπή της λειτουργίας του. Επομένως, δεν υπάρχει σοβαρό αντικίνητρο για κάποιον επιχειρηματία να ξεκινήσει μια δραστηριότητα χωρίς γνωστοποίηση, χωρίς υποτυπώδη έλεγχο της νομιμότητάς της. Ένα τέτοιο καθεστώς θα έχει και άλλες δύο συνέπειες. Η πρώτη είναι ότι θα μπορούν να γίνονται «αρπαχτές», δηλαδή επιχειρήσεις που θα ξεκινούν και θα σταματούν τη λειτουργία τους χωρίς ποτέ να ελεγχθούν, με σκοπό ένα πρόσκαιρο κέδρος. Η δεύτερη είναι ότι θα συστήνονται επιχειρήσεις με χρήση παρένθετων προσώπων, τα οποία δεν θα έχουν ατομική περιουσία, ώστε οι συνέπειες ενός διοικητικού προστίμου να είναι ουσιαστικά μηδαμινές γι’ αυτούς. Θα επεκταθεί, δηλαδή, η πρακτική του «αυτοφωράκια» εκτός από τις ποινικές και στις διοικητικές υποθέσεις.
Άρθρο 30 – Κατάργηση άδειας χρήσης
μουσικών οργάνων
Αφαιρείται από τους δήμους ένα εργαλείο για τον έλεγχο παραβατικών συμπεριφορών σε έναν τομέα ιδιαιτέρως ευαίσθητο. Σε περιοχές μικτής χρήσης θα μπορεί ένας επιχειρηματίας να παραβιάζει τον νόμο με μόνο φόβο κάποιο πρόστιμο ή μια πταισματικού χαρακτήρα δίωξη.
Αφαιρείται από τους δήμους ένα εργαλείο για τον έλεγχο παραβατικών συμπεριφορών σε έναν τομέα ιδιαιτέρως ευαίσθητο. Σε περιοχές μικτής χρήσης θα μπορεί ένας επιχειρηματίας να παραβιάζει τον νόμο με μόνο φόβο κάποιο πρόστιμο ή μια πταισματικού χαρακτήρα δίωξη.
Άρθρο 31 – Κοινόχρηστοι χώροι
Η υπηρεσία που θα χορηγεί την άδεια χρήσης κοινοχρήστου χώρου δεν θα γνωρίζει τις υγειονομικές προϋποθέσεις του καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος.
Η υπηρεσία που θα χορηγεί την άδεια χρήσης κοινοχρήστου χώρου δεν θα γνωρίζει τις υγειονομικές προϋποθέσεις του καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος.
Άρθρο 38 – Το σφράγισμα
Η προσωρινή και η οριστική αφαίρεση άδειας λειτουργίας στις επιχειρήσεις, όπου απαιτείται γνωστοποίηση, αντικαθίσταται από την προσωρινή και την οριστική διακοπή της λειτουργίας τους. Ωστόσο, η κύρωση αυτή καθίσταται άνευ νοήματος σε ένα καθεστώς απλής γνωστοποίησης, στο οποίο δεν υπάρχει δυνατότητα στη διοίκηση ν’ αρνηθεί να επιτρέψει τη λειτουργία ενός καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος στο οποίο έχει επιβληθεί η κύρωση της προσωρινής ή οριστικής διακοπής λειτουργίας. Δηλαδή, μια επιχείρηση τιμωρείται με οριστική διακοπή λειτουργίας. Την επομένη ημέρα γνωστοποιεί ότι ξεκινά εκ νέου τη λειτουργία.
Η προσωρινή και η οριστική αφαίρεση άδειας λειτουργίας στις επιχειρήσεις, όπου απαιτείται γνωστοποίηση, αντικαθίσταται από την προσωρινή και την οριστική διακοπή της λειτουργίας τους. Ωστόσο, η κύρωση αυτή καθίσταται άνευ νοήματος σε ένα καθεστώς απλής γνωστοποίησης, στο οποίο δεν υπάρχει δυνατότητα στη διοίκηση ν’ αρνηθεί να επιτρέψει τη λειτουργία ενός καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος στο οποίο έχει επιβληθεί η κύρωση της προσωρινής ή οριστικής διακοπής λειτουργίας. Δηλαδή, μια επιχείρηση τιμωρείται με οριστική διακοπή λειτουργίας. Την επομένη ημέρα γνωστοποιεί ότι ξεκινά εκ νέου τη λειτουργία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου